Geoblog.pl    Shaolin    Podróże    EXPRESS BESKIDZKI    Ruiny zamku

Ruiny zamku

Polska, Tworków

Zamek tworkowski nadaje się raczej do straszenia przyjezdnych. Nie tylko dzięki nocnym spacerom najprawdziwszej Białej Damy, którą posiada, jak każda szanująca się ruina zamkowa, ale także z bardziej przyziemnych przyczyn.

Od pamiętnego pożaru w 1931r. zamek jest postępującą ruiną, której przez 70 lat nie poddano jakiejkolwiek konserwacji, nie wspominając już o przystosowaniu do potrzeb ruchu turystycznego. Zwiedzanie sypiących się ruin grozi wypadkiem, o czym powinni pamiętać wszyscy, których nie powstrzyma przerdzewiała siatka broniąca dostępu do zamku.

Wszystko to sprawia, że zamek wraz z otaczającym go zdziczałym parkiem wytwarza specyficzny klimat. To coś trudno uchwytnego, właściwego tylko tym zamkom, które swoim bytem łączą elementy niezbadanych dziejów okrytych mgłą tajemnicy, architektonicznego rozmachu i resztek magnackiego przepychu ginącego pod bujnym, zielonym kobiercem pokrzyw i krzewów bzu dziarsko zdobywających rozpadające się mury.

Takiego klimatu na próżno dziś szukać w zamkach w Raciborzu, Polskiej Cerekwi bądź w Rybniku. Przetrwał jednak w Tworkowie. To jeszcze jeden argument za tym, aby odwiedzić tą miejscowość.

Swoją drogą warto wiedzieć, iż pożar zamku w nocy z 8 na 9 stycznia 1931r. pozostaje do dziś zagadką. Nieoficjalnie mówi się, że zamek podpalił sam właściciel - hrabia Saurma-Jeltsch - dla odszkodowania od towarzystwa ubezpieczeniowego. Jak było naprawdę zapewne nie dowiemy się już nigdy.